Rosyjski rynek piwa skurczył się o 10 proc.
W 2015 r. wolumen sprzedaży piwa w Rosji zmniejszył się o 10 proc., do poziomu 69,8 mln hl. W porównaniu z rekordowym wynikiem z 2008 r. oznaczało to spadek aż o 40 proc.
Według gazety Kommersant, na podobnie niskim poziomie spożycie piwa w przeliczeniu na 1 mieszkańca Rosji (50 l) znajdowało się ostatnio w 2003 r. W szczytowym okresie (lata 2007-08) wyniosło ono 77 l. Jak ocenia Rosstat, produkcja tego napoju w Rosji w 2015 r. zmniejszyła się o 5,2 proc. do 78,2 mln hl.
Spadek sprzedaży objął głównie piwo oferowane przez największych dostawców zagranicznych. Udział takich firm jak Carlsberg, Heineken, Anheuser-Busch InBev czy Efes spadł, zwiększył się natomiast odsetek przypadający na lokalnych producentów tanich rodzajów piwa. Jeśli w 2010 r. ich udział wynosił zaledwie 15 proc. rynku wewnętrznego, to w 2015 r. sięgnął już 26,5 proc.
W Rosji funkcjonuje ok. 700 krajowych producentów piwa. Od 2008 r. zamknęli oni w sumie 12 browarów, tyle samo co 4 duże firmy zagraniczne: Anheuser-Busch Inbev – 5, Heineken – 2, Carlsberg – 3 i Efes – 2.