Prognoza dla światowego rynku samochodowego
W 2013 r. na świecie zostanie sprzedanych 83 mln nowych samochodów osobowych i dostawczych. Jak wynika z najnowszego raportu KPMG „Global Automotive Retail Market. From selling cars on the spot to centrally managing the retail grid”, najwięcej (21 mln) pojazdów znajdzie zbyt w Chinach, które mają już 25 proc. udział w rynku globalnym. Rośnie także sprzedaż w Ameryce Płn. W 2013 r. na tym kontynencie nabywców znajdzie 18 mln pojazdów (22 proc. sprzedaży światowej). Trzecim co do wielkości rynkiem, mimo spadków w ostatnim czasie, pozostaje Europa Zach., w której w br. sprzedaż sięgnie 12,6 mln sztuk (15 proc. światowej sprzedaży). Na znaczeniu zyskują z kolei Indie i kraje ASEAN, na które przypada już 9 proc. światowej sprzedaży (7,1 mln pojazdów).
Najbliższe lata przyniosą wzrost światowego rynku samochodów osobowych i dostawczych średnio o 5,1 proc. rocznie, do 118 mln sztuk w 2020 r. – stwierdzają autorzy raportu KPMG. Motorem wzrostu będą przede wszystkim rynki Chin, Indii i krajów ASEAN, Ameryki Płd. oraz Europy Wsch.
W ciągu najbliższych siedmiu lat chiński rynek samochodów osobowych i dostawczych będzie rósł w średnim tempie 7,4 proc. rocznie. Do 2020 r Chiny zwiększą swój udział w globalnym rynku do 29 proc., a wolumen sprzedaży wyniesie tam 34,7 mln szt. Drugim najszybciej rozwijającym się regionem (średnio 11 proc. w skali roku) będą Indie i kraje ASEAN. W 2020 r. sprzedaż na tych rynkach sięgnie łącznie 14,7 mln sztuk.
W Europie Zach. rynek samochodów osobowych i dostawczych maleje od 2008 roku. Najbliższe lata powinny jednak przynieść stopniowy wzrost sprzedaży, średnio o 3,8 proc. rocznie. Trudno mówić w tym przypadku o odbiciu - powrót do poziomu sprzedaży z okresu przed kryzysem (powyżej 16 mln sztuk) uda się osiągnąć prawdopodobnie dopiero około 2020 r.
Lepsza wygląda sytuacja w Ameryce Płn., gdzie udało się już odrobić większość strat wywołanych kryzysem. Powrót do pełnej równowagi potrwa jednak jeszcze 2-3 lata. W najbliższych 7 latach rynek ten będzie rósł średnio o 2 proc. rocznie, a sprzedaż samochodów osobowych i dostawczych w 2020 r. może dojść do 20,7 mln sztuk.
Najsłabsze perspektywy mają Japonia i Korea Płd. Na tych rynkach nawet w dłuższym okresie trudno oczekiwać wzrostu. Najbardziej prawdopodobny scenariusz do 2020 r. to spadek sprzedaży średnio o 1,1 proc. rocznie – prognozuje KPMG.
Obecnie 78 proc. samochodów osobowych i dostawczych sprzedawanych na świecie to marki producentów pochodzących z USA, Europy Zach., Japonii i Korei Płd. Do 2020 r. ich udział nieznacznie zmaleje, jednak wciąż 75 proc. pojazdów pochodzić będzie od producentów z dojrzałych rynków. Autorzy raportu KPMG szacuje, że udział producentów chińskich w rynku światowym w ciągu siedmiu lat wzrośnie z 12,4 do 15,5 proc.