Jak handlować z Brazylią?
Brazylia zalicza się do grupy krajów, które prowadzą restrykcyjną politykę handlową, ograniczającą zagranicznym partnerom dostęp do własnego rynku. Chodzi nie tylko o rozbudowany system ceł i barier pozataryfowych, lecz również o niezwykle skomplikowane przepisy podatkowe, stwarzające urzędnikom różnego szczebla warunki do działań korupcyjnych.
Pomimo tych niedogodności, Brazylia może być interesującym partnerem do firm zagranicznych, głównie ze względu na wielkie rozmiary rynku (obecnie jest to siódma gospodarka świata, większa - pod względem wartości PKB - od francuskiej czy brytyjskiej), ogromną liczbę konsumentów, rosnącą sprzedaż wielu wyrobów, zarówno konsumpcyjnych jak i inwestycyjnych. Obecnie wielkie możliwości otwierają sią przed dostawcami sprzętu i materiałów inwestycyjnych w związku z budową obiektów na przyszłoroczne Igrzyska Olimpijskie czy realizacją wielkich projektów infrastrukturalnych, których wartość ocenia się na wiele dziesiątków miliardów dol.
Federacyjny ustrój państwa i specyficzny system polityczny w Brazylii powodują, że w kraju tym funkcjonuje duża liczba urzędów i agencji regulujących życie gospodarcze, istnieje bardzo rozbudowana biurokracja i wysokie podatki. Z jednej strony podnosi to koszty produkcji i zmniejsza konkurencyjność przedsiębiorstw (sami Brazylijczycy ukuli nawet ironiczny termin , oznaczający dodatkowy narodowy koszt prowadzenia działalności gospodarczej), a z drugiej – sprawia, że zagraniczna firma chcąca wejść na rynek brazylijski stoi przed nie lada wyzwaniem. Zwłaszcza, że musi dobrze orientować się w zawiłościach miejscowego prawa.
W tej sytuacji najlepszym, a często również jedynym, rozwiązaniem jest zatrudnienie lokalnego przedstawiciela, dobrze znającego rynek, zwyczaje i procedury. Na początku może to być doświadczony agent, w kolejnych fazach obecności na rynku – utworzenie przedstawicielstwa lub joint venture z miejscowym przedsiębiorstwem. W ten sposób można zminimalizować ryzyko poniesienia porażki i zmniejszyć koszty działalności na tym rynku.
W Brazylii bardzo ważnym warunkiem powodzenia w biznesie jest zawieranie i podtrzymywanie bliskich relacji z partnerami. Nie powinno się na to żałować ani czasu ani pieniędzy.
Podczas spotkań biznesowych najlepiej zapewnić sobie obecność lokalnego przedstawiciela oraz tłumacza, a wstępna korespondencja powinna odbywać się w języku angielskim lub portugalskim. Należy unikać stosowania języka hiszpańskiego jako substytutu portugalskiego.
Do rzadkości należą przypadki, żeby do zawarcia kontraktu doszło w wyniku rozmowy telefonicznej lub korespondencji. Brazylijczycy nie reagują dobrze na krótkie i rzadkie wizyty przedstawicieli firm zagranicznych, preferują natomiast długotrwałą współpracę.
Na negocjacje handlowe należy zarezerwować sobie wystarczająco dużo czasu, nie okazywać zniecierpliwienia przedłużającymi się rozmowami ani faktem, że partnerzy nie mają uprawnień do podejmowania decyzji. Nie powinno się zmieniać składu własnego zespołu negocjacyjnego. Warto natomiast korzystać z usług lokalnych prawników i księgowych.